ویزا شنگن

انواع ویزای شینگن

همانطور که گفته شد ویزای شینگن یا Schengen Visa مجوزی است برای اقامت کوتاه مدت در کشورهای منطقه شینگن که به گزارش وبسایت رسمی شینگن «بزرگترین منطقه بدون نیاز به پاسپورت» در جهان شناخته می‌شود.

شهروندان برخی کشورها از جمله ایران برای سفر توریستی یا تجاری به هر یک از کشورهای اروپایی عضو شینگن نیاز به اخذ ویزا شینگن دارند که به آنها اجازه اقامت در این منطقه برای حداکثر 90 روز را می‌دهد

ویزا شینگن براساس هدف سفر، انواع مختلفی دارد. به طور کلی ویزای توریستی شینگن به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

ویزا شینگن نوع A

این ویزا برای ترانزیت فرودگاهی است و به فرد اجازه می‌دهد تا در یکی از فرودگاه‌های حوزه شینگن توقف کرده و سپس به مسیر خود ادامه دهد. این ویزا در همه فرودگاه‌های حوزه شینگن معتبر است، اما دارنده آن نمی‌تواند از محدوده فرودگاه خارج شده و وارد کشورهای حوزه شینگن شود.

ویزا شینگن نوع B

با این ویزا که از نوع ترانزیتی است فرد اجازه دارد تا حداکثر 5 روز با خودرو یا قطار از حوزه شینگن خارج شود. مسافر بعد از 5 روز باید کشور حوزه شینگن را ترک کند.

ویزا شینگن نوع C

این نوع ویزا که همان ویزای رایج و محبوب شینگن محسوب می‌شود، به مسافران حوزه شینگن که با قصد تفریح، دیدار اقوام و دوستان، شرکت در رویدادهای مختلف و ... به این منطقه سفر کرده‌اند، اجازه اقامت کوتاه مدت می‌دهد. این نوع ویزا خود به سه دسته تقسیم می‌شود:

ویزای سینگل یا یکبار ورود شینگن

با داشتن این ویزا فرد تنها یکبار اجازه ورود به حوزه شینگن دارد و پس از خارج شدن از این حوزه، اعتبار ویزا به پایان می‌رسد. چنانچه روی ویزا در قسمت Number of Entries عدد 1 درج شده باشد، به این معناست که فرد تنها یک بار اجازه ورود به کشورهای شینگن دارد و پس از خارج شدن از این حوزه، حتی اگر مدت زمان اعتبار ویزا تمام نشده باشد، اجازه ورود مجدد را نخواهد داشت.

ویزای دو بار ورود شینگن

چنانچه بر روی ویزا در قسمت Number of Entries عدد 2 درج شده باشد، فرد اجازه دارد در بازه زمانی 180 روزه، دو بار وارد حوزه شینگن شود. در واقع تا پایان یافتن مدت اعتبار ویزا، فرد می‌تواند دو بار به کشورهای حوزه شینگن سفر کند.

ویزای مولتی یا چند بار ورود شینگن

ویزای مولتی یا Multiple-entry شینگن به فرد اجازه می‌دهد به دفعات زیاد وارد خاک شینگن شود. بدین صورت که فرد دارای این ویزا می‌تواند هر 6 ماه یکبار به مدت 90 روز به کشورهای شینگن سفر کند. بر روی این ویزا برچسب « Number of Entries MULT» درج می‌شود.

ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای شینگن

این نوع ویزا که «LTV» نامیده می‌شود، به فرد تنها اجازه سفر به کشوری را می‌دهد که ویزا برای آن صادر شده است. اگر نام کشور یا کشورهای دیگری نیز در ویزا درج شده باشد، فرد تنها اجازه سفر به همان کشورها را دارد.

ویزای شینگن نوع D

علاوه بر انواع ویزای توریستی شینگن که بالاتر معرفی شد، ویزای نوع D یا National Visa شینگن برای اهداف تجاری و تحصیلی صادر می‌گردد. این نوع ویزا طولانی مدت است و به دو دسته سینگل و مولتی تقسیم می‌شود.

کشورهای ویزای شینگن

همانطور که گفته شد، 29 کشور اروپایی عضو اتحادیه شینگن هستند. این کشورها شامل اتریش، بلژیک، بلغارستان، رومانی، دانمارک، جمهوری چک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتویا، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالتا، هلند، نروژ، لهستان، پرتقال، اسلواکی، اسلوانی، کرواسی، اسپانیا، سوئد و سوئیس می‌شوند.

تمدید ویزای شینگن

ویزا شینگن قابل تمدید نیست و چنانچه پس از پایان یافتن مدت زمان ویزا شینگن، مجددا قصد سفر به این منطقه را داشته باشید، باید برای گرفتن مجدد آن اقدام کنید.

شرایط ویزا شینگن

برای دریافت خدمات این نوع ویزا، کارشناسان توریست لند تمام اطلاعات و مشاوره‌های لازم درباره شرایط ویزای شینگن، قوانین، مدارک لازم، هزینه ویزای شینگن و نحوه گرفتن ویزا شینگن را در اختیارتان قرار می‌دهند. به این ترتیب، در صورت واجد شرایط بودن جهت درخواست ویزای شینگن اقدام می‌کنند.

مراحل اخذ ویزای شینگن

متقاضیان دریافت ویزای شینگن ، باید ابتدا با کارشناسان توریست لند به شماره 02634494940  تماس بگیرند. پس از دریافت آدرس ایمیل یا شماره واتساپ، باید مدارک لازم برای ویزا شینگن را از طریق یکی از این دو روش برای کارشناسان ارسال کنند. مدارک بررسی شده و پس از اعلام شرایط دریافت ویزای شینگن ، مراحل درخواست آن انجام خواهد شد.

مدت زمان صدور ویزا شینگن از زمان انگشت نگاری، حداقل حدودا 14 روز کاری طول می‌کشد.

دلایل ریجکتی ویزای شینگن

گرفتن ویزا شینگن شرایط خاص خود را دارد. به همین دلیل در روند بررسی تقاضای فرد، ممکن است به دلایل متعددی درخواست ویزا رد یا به اصطلاح ریجکت شود. دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، رایج‌ترین دلایل ریجکت ویزا شینگن است:

چنانچه افسر پرونده قانع نشده باشد. در زمان مصاحبه و انگشت‌نگاری، سوالاتی از شما پرسیده می‌شود که ممکن است پاسخ آنها برای افسر پرونده قانع‌کننده نباشد.

مدارک شغلی معتبر ارائه نداده باشید. چنانچه مدارک جعلی از جمله مدرک اشتغال به کار نامعتبر به سفارت ارائه داده باشید، درخواست شما ریجکت می‌شود و اجازه اعتراض نیز نخواهید داشت. بنابراین حتما باید مدارک ارائه شده کامل و واقعی باشد.

مدارک مالی کامل و کافی نباشد. یکی از مهمترین مدارک اخذ ویزا شینگن، تمکن مالی و گردش بانکی است. این مدارک نشان‌دهنده آن است که شما قادر هستید مخارج سفر خود را تامین کنید.

حساب بانکی خود را به صورت ناگهانی پر کرده باشید. گزارش گردش حساب شما نشان می‌دهد مبلغ سپرده بانکی شما چطور در حساب بانکی جمع‌آوری شده است. چنانچه به طور ناگهانی و در زمان نزدیک به مراجعه به سفارت، مبلغ هنگفتی وارد حساب شما شده باشد، از نظر افسر سفارت، قابل قبول نخواهد بود.

بیمه مسافرتی و واچر رزرو هتل نداشته باشید. برای مدت زمانی که در سفر هستید باید هتل رزرو کنید و بیمه مسافرتی خریداری کرده باشید.

توضیحات کافی درباره هدف و انگیزه سفر ارائه نداده باشید. در زمان مصاحبه، باید هدف از سفر و برنامه دقیق خود را شرح کنید و محل اقامت شما مشخص باشد.

سابقه ارتکاب به جرم داشته باشید: هر گونه سابقه مجرمانه حتی کوچک می‌تواند یکی از دلایل ریجکت شدن ویزای شینگن شما شود.

سن پایین و مجرد بودن می‌تواند از دلایل ریجکت شدن باشد. کسانی که در سن زیر 30 سال و تنها (نه در قالب تور) سفر می‌کنند، ممکن است درخواست‌شان رد شود و این بدان علت است که افسر اطمینانی از بازگشت این افراد به کشورشان ندارد.

مدارک شغلی ارائه شده با درآمد شما همخوانی نداشته باشد. چنانچه میزان درآمد شما با مدارک شغلی که ارائه داده‌اید، همخوانی نداشته باشد، از نظر افسر پرونده ساختگی و جعلی است.

سوالات متداول

  • خدمات ویزا شنگن توریست لند شامل چه مواردی است؟
    توریست لند خدمات سفارت شامل مشاوره، تکمیل فرم، گرفتن وقت انگشت نگاری را به متقاضیان ویزای شینگن ارائه می‌دهد.

  • مدارک لازم برای ویزای شنگن چیست؟
    مدارک عمومی شامل پاسپورت، شناسنامه، عکس، دعوتنامه، سند ملکیت بنام، گردش حساب بانکی 3ماهه یا 6 ماهه  به ازای هر نفر مبلغی پول نقد ، نامه تمکن بانکی، مدارک شغلی.

  • آیا لازم است مدارک خود را برای اخذ ویزا شنگن ترجمه کنم؟
    تمامی مدارک لازم برای اخذ ویزا شنگن باید به زبان انگلیسی ترجمه رسمی شوند (غیر از آلمان)، همچنین برخی از سفارت‌های حوزه شنگن علاوه بر ترجمه رسمی، خواهان تاییدیه های وزارت امورخارجه و دادگستری هستند. اعتبار ترجمه‌ها معمولا حداقل 6 ماه است (غیر از آلمان و اسپانیا).

  • چه افرادی شانس بیشتری برای اخذ ویزا شنگن دارند؟
    به طور کلی افرادی که دارای سابقه سفر به حوزه شنگن، شغل مشخص با مدارک مستدل، سپرده بلند مدت با گردش حساب مناسب، سند ملکی، تاهل و ... هستند، از شانس بیشتری برای دریافت ویزای شنگن برخوردارند.

  • چه مدت قبل از سفر باید درخواست ویزای شینگن ارائه دهم؟
    از 180 روز مانده به سفر می توانید اقدام کنید. توجه داشته باشید درخواست شما نباید کمتر از 21 روز مانده به تاریخ شروع سفر باشد.

  • آیا باید شخصا در مرکز درخواست ویزا حضور داشته باشم؟
    بله، تمامی افراد به جز کودکان زیر 6 سال باید جهت انگشت نگاری در کارگزاری یا سفارت حضور پیدا کنند.

  • چه زمان باید جهت تهیه مدارک مالی ویزای شینگن به بانک مراجعه کرد؟
    تاریخ صدور پرینت گردش حساب و تمکن مالی باید حتماً کمتر از 7 روز مانده به تاریخ مصاحبه باشد.

  • برای سفر به اروپا به چه نوع بیمه مسافرتی نیاز است؟
    بیمه مسافرتی موردنیاز برای اروپا (حوزه شنگن)، حداقل باید 30000 یورو پوشش داشته باشد.

  • برای ویزای شنگن ضمانت بازگشت لازم است؟
    فقط برای برخی کشورها لازم است. این موارد توسط کارشناس به شما اعلام خواهد شد.

  • داشتن دعوتنامه برای ورود به تمام کشورهای شنگن الزامی است؟
    برای برخی از کشورها نیاز است. در صورت نیاز به دریافت مشاوره، می‌توانید با کارشناسان توریست لند در ارتباط باشید.

  • آیا برای دریافت ویزا شینگن نیاز به ارائه اصل دعوتنامه است؟
    برای دعوتنامه های تجاری نیازی به ارائه اصل نیست، اما برای دعوتنامه های توریستی و خانوادگی اصل دعوتنامه حتما باید ارائه شود.

  • آیا اخذ ویزای تمام کشورهای شنگن نیاز به سند ملکی دارد؟
    ارائه سند ملکی برای همه کشورهای شینگن به جز فرانسه الزامی است.

  • مدارک ویزای شینگن باید به کجا ارسال شود؟
    مسافر باید اصل مدارک درج شده در چک لیست را در روز مصاحبه همراه خود به دفتر سفارت یا کارگزاری ببرد. در صورت نیاز به ارائه مدارک به توریست لند، کارشناسان به شما اطلاع خواهند داد.

  • چه مدت طول میکشد تا جواب ویزا شنگن حاضر شود؟
    جواب ویزا شنگن معمولاً بین دو تا سه هفته پس از انجام مصاحبه و انگشت نگاری در سفارت به طول می انجامد. که البته به سفارت مربوطه هم بستگی دارد گاهی تا یک ماه هم زمان می برد.

  • آیا افراد زیر 18 سال می‌توانند بدون والدین خود به اروپا سفر کنند؟
    افراد زیر 18 سال یا باید به همراه پدر و مادر خود اقدام به درخواست ویزا کنند یا اگر با یکی از والدین خود اقدام می کنند، باید حتماً اجازه نامه محضری از پدر یا مادری که همراه آنها نیست را داشته باشند. افرادی که با شخصی غیر از پدر و مادر خود قصد اقدام دارند نیز حتماً می بایست اجازه نامه محضری پدر و مادر یا حضانت داشته باشند.

  • چند نوع ویزای شنگن داریم؟
    ویزا تایپ سی(ᴄ) متداول‌ترین نوع ویزا شنگن است که مدت اقامت آن کمتر از 90 روز است و نوع توریستی ویزا است. نوع دیگر ویزا تایپ دی(ᴅ) است که معمولاً برای تحصیل، کار، آموزش و ... به متقاضی داده می‌شود. ویزا مالتی شنگن هم همان ویزای توریستی است که به مسافر اجازه می‌دهد به دفعات وارد حوزه شنگن شود، ولی مجموع اقامت مسافر در هر شش ماه باید کمتر از 90 روز باشد.

  • آیا امکان تمدید ویزای شنگن وجود دارد؟
    خیر، بایستی پس از اتمام اعتبار ویزا مجددا درخواست ویزای جدید بدهید.

  • چه مدت بعد از ریجکتی ویزا شنگن میتوان مجددا برای اخذ ویزا اقدام کرد؟
    بهتر است بعد از گذشت شش ماه و پس از برطرف کردن ایرادات وارده به پرونده، از سفارت اقدام شود. البته گذشت این زمان به معنی پاک شدن یا لغو ریجکتی نیست و این سابقه تا اخذ ویزا جدید در پرونده شما خواهد ماند.

  • هزینه صندوق سفارت شنگن چقدر است؟
    این هزینه متغیر است و طبق قوانین سفارت ممکن است متفاوت باشد.

  • برای سفر به اروپا ابتدا باید بلیط هواپیما تهیه شود یا ویزا؟
    با توجه به مشخص نبودن زمان دقیق صدور ویزا، پیشنهاد می‌شود ابتدا جهت دریافت ویزا اقدام کرده و پس از صدور ویزا، بلیط پرواز را خریداری نمایید. استثنائا برای یونان لازم است که بلیط پرواز خریداری شده را قبل از ویزا تهیه کنید.

  • تا چه مدت پس از ریجکت شدن ویزای شینگن می‌توان اعتراض کرد؟
    حداکثر مدت زمانی که می‌توان اعتراض کرد، یک ماه بعد از دریافت نامه ریجکتی است (از تاریخ مهر شده روی نامه ریجکتی)

  • آیا ثبت درخواست ویزای شنگن به منزله صدور قطعی ویزا است؟
    توریست لند خدمات مشاوره، تکمیل فرم و گرفتن وقت مصاحبه را برای شما انجام می‌دهد و صدور یا عدم صدور ویزا بستگی به سفارت دارد.

  • آیا با داشتن ویزای یکی از کشورهای شنگن می توان به سایر کشورهای شنگن نیز سفر کرد؟
    بله، به شرط آن که ورودتان ابتدا به کشوری باشد که ویزای آن را گرفته اید.

  • آیا در صورت انصراف از درخواست، عدم تکمیل مدارک، نرسیدن به مصاحبه، ریجکت شدن و ... وجه پرداخت شده عودت داده خواهد شد؟
    خیر، پس از پرداخت هزینه درخواست ویزا، بنا به هر دلیلی امکان لغو درخواست و استرداد وجه وجود ندارد.

  • آیا می‌توانم با ویزای شینگن کار کنم؟
    ویزا شینگن بر اساس هدف شما انواع مختلفی دارد. شما نمی‌توانید با ویزای توریستی شینگن کار کنید اما برای هدف کاری، می‌توانید برای دریافت ویزای نوع D شینگن اقدام کنید.

  • چگونه می‌توانم درخواست ویزای شنگن را ثبت کنم؟
    برای ثبت درخواست پس از مراجعه به صفحه ویزای موردنظر گزینه ثبت درخواست را انتخاب نمایید. در مرحله بعد مشخصات مسافرین را وارد کنید. سپس مدارک خواسته شده را بارگذاری کرده و در مرحله بعد پس از مطالعه قوانین و موافقت با آن هزینه را پرداخت نمایید. دقت کنید این درخواست به منزله صدور قطعی ویزا نیست.

  • برای مصاحبه و انگشت‌نگاری ویزای شینگن کجا باید مراجعه کنم؟
    بسته به اینکه ویزا شینگن را برای کدام کشور می‌خواهید دریافت کنید، بایستی به سفارت یا کنسولگری همان کشور در ایران مراجعه کنید.
مشاوره رایگان